Viihteen puolella kävin lauantaina kun Mule vei minut muutamaan eri museoon. Aamu alkoi kivasti "Red Terror" -nimiselle veriselle kansanmurhalle omistetulla museolla, mutta onneksi seuraavaksi kävimme tarkastamassa Intian uskonnoista kertovan valokuvanäyttelyn ja myöhemmin pääsin tapaamaan maailman varhaisimman ihmisten sukuhaaran jäsenen Lucyn (tai oikeammin hänen jäännöksensä). Museoissa iski pieni turistiahdistus, aivan liikaa valkoisia ihmisiä samassa paikassa. Vaikka museoiden pääsymaksut olivat mitättömiä, muutaman birrin luokkaa, oli silti hassua että "ulkomaalaiset" eli valkoiset joutuivat maksamaan jopa 10-kertaisen summan paikallisiin verrattuna. Iltapäivällä Mule vei minut kuurojen yhdistyksen lähellä olevaan Etiopialaisten Korean sodan muistopuistoon. En ollut ikinä kuullutkaan Korean sodasta, mutta ilmeisesti se liittyi jotenkin italialaisten toimesta tapahtuneeseen Etiopian miehitykseen joskus historiassa. Puisto itsessään oli kaunis ja viihtyisä, toki etiopialaisella vähän rempallaan olevalla tavalla. Mule kertoi paikan olevan nuorten rakastavaisten suosiossa, ja kieltämättä monen mutkan takana istuskelikin pariskunta sylikkäin. Minusta kaikkein hassuinta puistossa oli kuitenkin pääsymaksu. Tällä kertaa toki samansuuruinen kaikille vierailijoille, mutta silti. Miksi puistoon pitää maksaa pääsymaksu? Maksu olisi vieläpä ollut korkeampi, jos mukana olisi ollut kamera, joten tällä kertaa pidin kameran ja kännykän visusti taskussa.
Eilen sunnuntaina sain kutsun Mulen kotiin. Oli mukava päästä näkemään miten kaverit asuu, vaikka onhan tilanne aika erilainen kuin minulla, joka majailen omassa viiden huoneen talossa varakkaalla alueella palvelijaa hyödyntäen. Vaikka asuinolosuhteita häpeillen vähätellään, on perheillä kuitenkin toisensa ja se on mielestäni huomattavasti arvokkaampaa kuin asunnon koko tai varustelutaso.
Iltapäivällä Mulella ja samoilla huudeilla asuvalla Heyredinillä oli menoa, joten minä ajattelin lähteä Merkatolle shoppailemaan. Kävin kotona jälleen tyhjentämässä repun kaikesta arvokkaasta ja otin pari taksia Merkatolle, mutta perillä huomasin paikan olevan kiinni. Vaikka toki tiesin olevan sunnuntai, en ajatellut bisneksen loppuvan ainakaan aivan niin aikaisin. Pettyneenä otin taksin takaisin kohti kotia, mutta jouduin tekemään pari mutkaa matkaan taksireittien takia. Kävellessäni kadunreunaa päätin poiketa liikkeeseen uusien kenkien toivossa. Muutamat teistä varmasti tietävät kuinka vaikeaa asioiden ostaminen, tai oikeammin ostettavan asian valitseminen minulle on Suomessa. Täällä asia ei ole yhtään helpompi, sillä en ole vielä tottunut tinkauskulttuuriin, tai ylipäätään melko intensiiviseen kanssakäymiseen kauppiaan kanssa, kuten tässä tapauksessa. Tarkoitukseni oli muutamat kengät sovitettuani lähteä pois, mutta sinnikäs myyjä voitti kaltaiseni keltanokan ja poistuin kaupasta uudet kengät mukanani. Olin kovin häkeltynyt koko kokemuksesta, mutta toisaalta ainoat mukanani tuomat kengät vetelivät todellakin viimeisiään, joten uudet tulivat tarpeeseen.
![]() |
| Myyjä 1-0 Marko |
Ei sen kummempaa tällä kertaa. Toivottavasti muutama kuva piristää muutoin vähän aneemista kirjoitusta.




Ei kommentteja:
Lähetä kommentti